icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Amsterdam

De Baak Amsterdam

Aan de Dr. H. Colijnstraat en Lodewijk van Deysselstraat in Amsterdam West is project De Baak in ontwikkeling en in voorbereiding. Het project bestaat uit 127 huur appartementen in het middensegment met een stallingsgarage. De ambitie van onze opdrachtgever is om een gebouw te maken dat het maken van verbinding stimuleert. Door de uitstraling van het gebouw, door de indeling daarvan en door de gemeenschappelijke voorzieningen die we realiseren. Elkaar op een natuurlijke manier ontmoeten, van de tuin tot de entree van De Baak tot de voordeur van je eigen woning. De Baak is in alle opzichten een ‘Smart’ gebouw. De indeling is zo gemaakt dat er vrijwel geen ‘verloren plekken’ zijn, maar de ruimtes optimaal – en daarmee duurzaam - zijn benut.

antal bouwlagen
15
totale oppervlakte
ca. bvo 13000 m2
architect
OZ architecten

Duurzaamheid komt tot uiting in de fysieke duurzaamheid met pv-panelen die slim zijn verwerkt in gevels en buitenruimten en het mobiliteitsconcept dat weer sterk gericht is op delen. De woningen zelf zijn naast comfortabel ook flexibel. De indeling is zonder al te grote ingrepen aan andere woonwensen die in de toekomst kunnen ontstaan. Collectieve ruimten als de huiskamer, de parkeergarage kunnen bij nieuwe inzichten in de toekomst eenvoudig een andere indeling of gebruiksfunctie krijgen.

De entree en maisonnettes op de begane grond laten het gebouw op een heldere en uitgesproken manier landen in het park en de straat aan de andere zijde. De twee lagen van de woningen krijgen door de omkadering van de wanden een stukje privacy voor de bewoners, die voor de rest een transparante gevel heeft. Aan de noordzijde laat de glazen wand het park als het ware doorlopen in de gemeenschappelijke ruimten. Net als in de plint is de bovenkant van het gebouw duidelijk vormgegeven. De verhoogde kaders aan de bovenzijde geven het gebouw een kroon die past bij de bescheiden, heldere vormgeving van het geheel. De ruimte tussen de woningen en verhoogde kaders wordt gebruikt om alle opbouwen, uitlopen en installaties in weg te werken zodat er een glad oppervlak voor pv-cellen overblijft op 45 meter. De gevel is opgebouwd uit lichte betonelementen in combinatie met houten geveldelen. Dat zorgt voor een frisse doch warme uitstraling. De hele opzet van het gebouw is geprefabriceerd van betonstructuur, tot kernen, schijven, vloeren en alle gevelonderdelen. De beeldbepalende kaders zijn gemaakt van geprefabriceerde lichte betonelementen die met pui, houten afwerking aan de binnenzijde en Climarad installatie in de gevel in één keer kunnen worden opgehangen aan de betonstructuur. In dit ontwerp is deze duurzame en efficiënte prefabricatie in modulaire eenheden een wezenlijk onderdeel van de bouwmethode en de architectuur.

De autostalling van 37 parkeerplaatsen is in opzet zo compact mogelijk gehouden. Met de scheiding tussen de compacte autostalling en de ruime fietsenstalling is er onderscheidt tussen mobiliteit die fossiele brandstof gebruikt en mobiliteit die uitstootloos is. Benzinescooters staan bijvoorbeeld in de garage voor auto’s. Met de wand wordt het mogelijk de fietsenstalling met een grote trap en vide te verbinden met de entrée zone daarboven waarin zich ook gemeenschappelijke voorzieningen voor de bewoners bevinden. Het ontwerp van de stalling zowel voor auto als voor fiets is zo ingericht dat overal daglicht en uitzicht is. Een golvend landschap in verschillende hoogten laat in delen het daglicht de stalling binnenkomen terwijl op andere delen juist de aansluiting met het dek daarboven gemaakt wordt. Daglicht verhoogd de veiligheid en comfort van de ruimte. Bovendien maakt dit toekomstige andere bestemmingen van de autogarage goed mogelijk.