Zoeken
44-013 img_6816bgjyc.jpeg

Anna van Bueren | Den Haag

Binnenstedelijke verdichting én binnenstedelijke revitalisatie komen samen in de nieuwe, 70 m hoge Anna van Bueren toren in het hartje van Den Haag. Het ontwerp van Wiel Arets Architects – goed voor circa 24.000 m² bvo – verrijst aan de buitenbocht van de verhoogde trambaan op een 'postzegellocatie' tussen de gebouwen van de Koninklijke Bibliotheek, het Ministerie van Binnenlandse Zaken, New Babylon en het Centraal Station

Masterplan

De toren is één van de uitwerkingen van het Masterplan Den Haag Nieuw Centraal voor de herinrichting van het Centraal Station en omgeving. Samen met het nieuwe Anna van Buerenplein zorgt de Anna van Bueren toren ervoor dat de 'achterkant' van CS voortaan als voorzijde wordt ervaren. Het plein wordt de levendige pleisterplaats van het stationsgebied. De toren, centraal op het plein, versterkt deze functie met een scala aan publieke voorzieningen in de onderste vijf bouwlagen

Binnenstedelijk

De toren is samen met de nieuwe overkapping van het station de laatste invulling op het Anna van Buerenplein. De bereikbaarheid en zeer beperkte bouwlocatie waren hier dus een grote uitdaging. Het schrijven van een plan van aanpak over omgang met verkeersstromen, opslag van materialen, draaien met torenkranen en beperking van overlast voor de buurt, gaf een goed beeld naar de gemeente om hier overeenstemming over te krijgen

Het gebouw

Het 21-laagse gebouw dient primair als huisvesting van het Leiden University College The Hague. De universiteit krijgt haar entree, lobby en fietsen-stalling op de begane grond. De eerste vier verdiepingen worden ingericht met kantoren, werkruimten, collegezalen en een groot auditorium, in totaal zo'n 5.000 m². Daarboven is 17.000 m² voorbehouden aan 396 studenten-appartementen, elk met eigen keuken en douche. Elk appartement heeft een schuifpui met balustrade en een groot raam. Beide zijn van vloer tot plafond voorzien van glas voor een onbelemmerd visueel contact met het plein en de Haagse skyline

Constructie

De gehele toren staat op een parkeergarage die in beginsel niet is berekend op een zware toevoeging. Daarom ontwierp Van Rossum Raadgevende Ingenieurs een lichtgewicht staalconstructie met staalplaatbetonvloeren en voor Nederlandse hoogbouw ongebruikelijke stabiliteitsvoorzieningen: géén betonnen kernen, maar verticale stalen spanten.

Mede dankzij de geprefabriceerde, grotendeels 'droge' bouwmethode hadden we per verdieping slechts 6 werkdagen nodig. De bouwsnelheid ging verder omhoog vanaf de 15e verdieping, omdat de toren daar smaller is.

Voor de gevel is gekozen voor aluminium cassette elementen die, compleet voorzien van glas en schuivende elementen, aan de vloeren zijn gemonteerd. Dit concept zorgde voor een steigerloze bouw en zodoende kon snel worden begonnen met de afbouw.

Rol Wessels Zeist

Wessels Zeist heeft het volledige werk als hoofdaannemer uitgevoerd o.b.v. de UAV-GC 2005. De contractvorm was Design Build & Maintain. Wij waren verantwoordelijk voor zowel de bouwkundige als installatietechnische werkzaamheden en hebben deze uitgevoerd onder gecertificeerde kwaliteitsborging, gebaseerd op de standaard ISO-9001, ISO-14001 en VCA.

Duurzaamheid

Ten gevolge van de geëiste “lichte” bovenbouw is er weinig keuzevrijheid geweest in materialisatie. Dit was ongunstig voor de uiteindelijke Milieu Index Gebouw, die aan de hand van een Greencalc+ berekening is vastgesteld. Positieve invloeden kunnen we toekennen aan het toepassen van een WKO-installatie, warmteterugwinning uit mechanische ventilatie en de toepassing van waterloze urinoirs in het onderwijsgebouw

Bekijk de video